מונה

חולמים על קרוז ? הנה 6 הטיפים שיחסכו לכם כסף עבור שייט חלומות באונייה

מאת שלומי ברק מומחה לקרוזים

שייט עם אוניית קרוז חלומית - מונה קרוז

לכאורה מדובר באחת מצורות ההתניידות העתיקות והוותיקות בעולם – הרי ספינות ואניות היו כאן הרבה לפני רכבות, מכוניות ומטוסים. יחד עם זאת, הקונספט בו שייט (קרוז כפי שהוא מוכר בשמו כיום) הפך לסוג של חופשה והתחיל לתפוס תאוצה אמיתית בישראל רק בשנים האחרונות. אם גם אתם מתכננים לבלות את החופשה הבאה שלכם על סיפון אונייה ומחכים כבר לרגע בו רגליכם יצעדו בערי החוף היפות בעולם, כנראה שאתם יודעים לזהות את סוג הנופש שהופך ליותר ויותר פופולארי. אז רגע לפני שאתם מכרטסים ואורזים את המזוודות, על מנת שתוכלו לנצל את הקרוז הקרוב שלכם עד תום ותדעו איך להפיק ממנו באמת את המיטב, אספנו עבורכם היישר מהמומחים במונה טורס 6 טיפים חשובים שיעשו לכם סדר בעניינים.

לא מסוגלים להתאפק ופשוט חייבים לבחור לעצמכם את השייט הבא? אל תפספסו את המבצעים שאנו מציעים:

הכנסו כעת למידע נוסף אודות קרוז לקריביים

טיפ מספר 1: רגע לפני – כך תגיעו בבטחה וללא דאגות מיותרות

כשמפנטזים על שייט, בדמיון של רובנו אנחנו כבר נמצאים על הרציף בדרכנו אל הסיפון. יחד עם זאת, היציאה לקרוז לא מתחילה באונייה אלא דווקא בטיסה שלפניה אשר עוזבת את ישראל אל עבר יעד היציאה (ליעדים הפופולריים, ראו מסגרת). מאחר ולא כדאי לנחות בצמידות למועד ההפלגה עצמו, מומלץ להיערך לטיסה שתגיע יום לפני, לנוח במלון ורק אז לצאת רעננים ונטולי לחץ לנמל הימי. ניתן לעשות את כל הסידורים באופן עצמאי אך לעיתים רבות עדיף להזמין חבילה אטרקטיבית הכוללת מלון טוב והעברות, שסוגרת עבורכם את כל הפינות ומוודאת שהכל מתנהל בדיוק לפי התכנון. יתרונות החבילה/דיל הם ביצירת דיל העונה לצרכי רוב הנוסעים וניצול עלות הקבוצתית שהיא מוזלת יותר עבור הנוסע הפרטני.

טיפ מספר 2: הכירו את האפשרויות

שייט הוא צורת טיול המאפשרת לכם לנצל את הזמן בצורה יעילה ביותר. הספינה משיטה אתכם מיעד אחד לאחר בזמן שאתם ישנים בבטחה, עוגנת במהלך היום ביעדים ציוריים ואטרקטיביים ומספקת מגוון עצום של פתרונות בידור, תעסוקה וקולינריהבין לבין. בשוק הקרוזים בולטות כיום מספר חברות שונות בהן החברות האיטלקיות (כגון קוסטה ו-MSC), האמריקאיות (בהן Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Norwegian Cruise line, הספינות של חברת Disney ו Princess) והבריטיות (כגוןP&O, Cunard ו-Seabourn). “זו טעות נפוצה לבחור את השייט לפי החברה” אומר שלומי ברק, מנהל הסיטונאות של מונה טורס. “לעיתים קרובות תמצאו מספר חברות שונות עם מסלולים דומים. במקרים אלו מומלץ דווקא לא להשוות בין חברות השייט השונות אלא בין הספינות. בהחלט ייתכנו מקרים בהם חברות איכותיות מוציאות ספינות ישנות ומפנקות פחות לעומת חברות שייט עם מיתוג פחות חזק שמוציאות ספינות מפוארות יותר” מסביר שלומי. בנוסף, כדאי לדעת שלכל חברת שייט יש בדרך כלל ‘אופי’ משלה. כך, ספינות בעלות אוריינטציה איטלקית מאפשרות כניסת ילדים ללא עלות מרכיב השייט אך רמת הגסטרונומיה נחשבת לבינונית, הבידור הוא נישתי ומי שרוצה לאכול כשר יאלץ להיפרד מכ-20 יורו נוספים עבור כל ארוחת ערב. החברות האמריקאיות לעומת זאת מציעות אמנם מבצעים עבור ילדים אך לא בכל השנה אבל הבידור הינו מערבי וכולל בין היתר גם מחזות זמר מובילים מברודווי ומלונדון. לעומתן, הספינות הבריטיות מספקות רמת עיצוב שתקסום מאוד לשוחרי העיצוב הקלאסי ולמי שמפנטז על שעת תה קבועה ונינוחה כיאה לממלכה, אבל הן אינן מתאימות כל כך לילדים.

טיפ מספר 3: איך לטייל ביעדי העגינה?

כמעט בכל חברות השייט יוצעו לכם סיורים מודרכים. באופן עקרוני עלות הסיורים דרך החברות נוטה להיות גבוהה, לכן כדאי לכם ללמוד מראש על כל יעד ולבחון באינטרנט את המסלולים המוצעים. בחלק גדול מהמקרים תוכלו בכלל לטייל באופן עצמאי (פשוט השוו בין המסלול שאתם חושבים לעשות עם אתרי התיירות המככבים בסיורים אותם חברות השייט מציעות ותוכלו גם לנופף לחבריכם לספינה לשלום כשתחלפו על פניהם). אם אתם בכל זאת מעוניינים בסיור מודרך תוכלו למצוא מגוון דוכנים של מקומיים בנמל והם, על פי רוב, יציעו לכם טיולים דומים בסכומים קטנים יותר. אם תחברו לזוגות נוספים – העלות שלכם תרד עוד יותר. עם זאת, מי שמעוניין בסיורים מיוחדים כגון סיור מסוקים מעל קרחונים באלסקה, צלילה בקריביים, טיול ספארי ביערות הגשם ועוד, צריך בהחלט להזמינם מראש ויתרה מכך – לפני היציאה לשייט מאחר ומספר המקומות מוגבל וסביר שאם תחכו פשוט תפספסו.

טיפ מספר 4: איך להיערך ליום ההפלגה הראשון?

קודם כל עשו צ’ק אין באינטרנט בבית. כך, תוכלו ליהנות מהתור הקצר יותר בטרמינל. לאחר שעליתם עם האונייה והתמקמתם בחדר, הקדישו את היום הראשון להכיר את כל הסיפונים השונים, האולמות, המועדונים, המסעדות וגם החנויות. רוב הסיכויים שתידהמו לאור מגוון האפשרויות ורמת הפרטים שתחוו. אם אתם חושבים שהלכתם לאיבוד חפשו מעלית, לצידה תמצאו איור ובו חתך הספינה כולל נקודה המתייחסת למיקומכם המדוייק.

טיפ מספר 5: איך משלמים בזמן השהות על הספינה?

אם אתם לא רוצים להסתובב עם מזומן בכיס ומעדיפים להשאיר אותו בכספת בחדר, תוכלו לבקש ב-check in להפוך את הכרטיס המגנטי גם לכרטיס המדמה כרטיס אשראי. לצורך כך תצטרכו להשאיר את פרטי כרטיס האשראי בעת הצ’ק אין. אין הדבר אומר שבסיום השייט תצטרכו לשלם את החיובים בכרטיס האשראי: באפשרותכם לבקש לבצע את הצ’ק אאוט בערב שלפני סיום השייט ואז לשלם את יתרת החוב שצברתם במזומן. כדאי לדעת שבעוד שארוחות ואף אטרקציות רבות כלולות במחיר, הרי שכל השתייה המוגזת, השתייה בבקבוקים וכן שתייה חריפה שנמזגת, הינן בתוספת תשלום. אתם חובבי יין? בדקו ביום ההגעה היכן תוכלו לרכוש “עסקת יינות” במחירים משתלמים ביותר. דיל דומה, אגב, קיים גם לחובבי השתייה המוגזת (על פי רוב בדיל זה תקבלו כוס למילוי חוזר ללא הגבלה בעלות של כ-$5-6 ליום). בעיקרון, כלל המפתח בקרוז בכל הוצאות ה”אקסטרה” הוא שתמיד כדאי לבדוק עיסקת package שמוזילה את העלות ולא לבצע את הרכישה בצורה פרטנית. “שאלה שעולה לא פעם עוסקת במדיניות השארת הטיפים” מספרת נטע ממחלקת השייט של מונה טורס. “כדאי לדעת שבסיום ההפלגה תתבקשו למעשה לשלם טיפ לנותני השירות העיקריים, החדרן האישי, המלצר ועוזרו שדאגו לשולחן שלכם לאורך ההפלגה ואפילו לאחראי המשמרת בחדר האוכל. התעריף המקובל הינו $12 לאדם ליום, אך מומלץ להתעדכן בחברת השייט הרלוונטית – לכל אחת יש מפתח מיוחד הקובע את אותם נותני שירות רלוונטיים וכן את גובה הטיפ עצמו”. תשלום הטיפ יכול להיעשות בשני אופנים: אם תבחרו בתשלום מראש כחלק מעסקת השייט, תקבלו ערב לפני סיום ההפלגה שוברים (וואוצ’רים) משולמים אותם תעניקו עם חיוך לנותני השירות. אם אתם מעדיפים לשלם בסיום, תוכלו במקום זאת להעניק את הטיפ במזומן ישירות. חשוב לדעת כי חלק מחברות השייט יחייבו את החשבון המאובטח באמצעות כרטיס האשראי באופן אוטומטית. לכן, במקרה ותבחרו לשלם ישירות רצוי מאוד שתוודאו שלא יהיה כפל תשלומים. אתם לא בטוחים מה המצב שלכם? לכל חברת שייט יש בחדרכם ערוץ בטלויזיה שמזהה אתכם, בו תוכלו להתעדכן מדי יום מה היקף האקסטרות לחובתכם.

טיפ מספר 6: הפלגת נופש – מה לגבי קליטה סלולרית וגלישה באינטרנט?

לספינות יש אפשרות להתחבר ב Wireless והוא לרוב בתשלום נוסף. כדאי שתרכשו קוד גישה הפועל לפי דילים של מכסת שעות כאשר החישוב פשוט: ככל שהדיל שתרכשו גדול יותר כך העלות לדקת גלישה יהיה נמוך יותר. בעת עגינה בסמוך לחוף תוכלו לרוב לקבל קליטה במכשיר הסלולרי שלכם. אם אתם נמצאים בעגינה ובכל זאת לא קולטים נסו לצאת לסיפון או להיות בחדרים חיצוניים ולא בחדרים פנימיים יותר. שימו לב: חיבור בלב ים לא קיים מאחר והקליטה הינה לוויינית והיא יקרה מאוד. “אין ספק שמי שחוזר משייט שנבחר בקפידה גם ירצה לחזור על החוויה פעם נוספת, ביעד אחר” אומרת נטע ממחלקת השייט של מונה טורס והיא צודקת: עם הפופולאריות ההולכת ועולה, אחוז נכבד מאוד מהנופשים בקרוז יחזרו על החוויה פעם נוספת. “החוכמה”, כך היא אומרת “היא רק לדעת איך לבחור נכון – גם את היעד המתאים עבורכם וגם את הספינה. שילוב מדוייק בין השניים יעניק לכם חופשה שתיזכר לכל החיים”.

קרוזים – היעדים הפופלריים ביותר ומתי?

מנתונים של חברת מונה טורס עולה כי: 35% מהקרוזים יוצאים לים התיכון | בין מאי לאוקטובר | להפלגות במערב הים התיכון נמלי המוצא הינם ברצלונה או רומא. הפלגות נופש למזרח הים התיכון יצאו מוונציה. 30% יוצאים לקריביים | במשך כל השנה | הפלגה מפלורידה ארה”ב – פורט לאודרדל, מיאמי ופורט קנוורל) 15% משייטים בצפון אירופה בדגש על הים הבאלטי והפיורדים | בין מאי לאוגוסט | הפלגה מקופנהגן, שטוקהולם או אמסטרדם 8% מתמקדים בדרום אמריקה | בין דצמבר למרץ | הפלגה מברזיל, בואנוס איירס או ולפראיסו 8% מבלים בין הקרחונים באלסקה | בין מאי לאוגוסט | הפלגה מוונקובר או אלסקה 4% מגלים את המזרח הרחוק | בין נובמבר למרץ | הפלגה מהונג קונג, סינגפור, סידני

בואו לגלות מה מחכה לכם בקרוז מהנה - קרוז מברצלונה

אהבתם את המאמר? אולי תתעניינו בהפלגות האלה