מונה

ברצלונה – סקירה כללית

מאת שלומי ברק

שייט מברצלונה ספרד

ברצלונה עירו של גאודי בירת קתלוניה

שדה התעופה הבינלאומי של ברצלונה נמצא במרחק של כחצי שעת נסיעה ממרכז העיר ומהנמל. הנמל בברצלונה, בו עוגנות הספינות ממוקם במרחק של כעשר דקות הליכה מהכיכר שבמורד שדרת הראמבלס במרכזה פסלו של קולומבוס נישא על עמוד גבוה.
הפלגות שיוצאות מברצלונה, יעד שמתבקשת בו שהות משלימה לפני או אחרי הקרוז.
ברצלונה בירתה התוססת של מחוז קטלוניה, העיר השניה בגודלה, 1.5 מליון תושבים, והשניה בחשיבותה בספרד. החממה בה גדלו ויצרו ענקי תרבות גאודי, דאלי ופבלו פיקאסו. ברצלונה היא גן עדן של ארכיטקטורה ייחודית מבית היוצר של גאודי. ברצלונה היא ערש התרבות, האומנות והלב המזין של כלכלת קתלוניה. העיר תוססת, שופעת במקומות בילוי וחיי לילה מגוונים.

ההפלגה יוצאת מבירת קטלוניה ברצלונה. העיר ששימשה ככן ארכיטקטוני למכחולו של גאודי. בברצלונה ניתן לבקר בפארק גואל, ובכנסיית לה סרגלדה לה פמילייה פאר היצירה של אנטוניו גאודי. סיור ברובע הגותי העתיק בין סמטאות ציוריות וקתדרלה מרשימה. או בכיף לאורך שדרת הראמבלס. ליבה של העיר התוססת היא פלאצה (כיכר) קטלוניה שממנה יוצאות 2 שדרות מרכזיות. השדרה המפורסמת פסאו דה גראסייה שדרת קניות נוצצות עם המותגים היוקרתיים בעולם. שדרת לה ראמבלס התוססת שמצדה האחד הרובע הגותי ומצדה השני השוק הססגוני והאסתטי לה בוקרייה, שהשפע בו של פירות, ירקות, דגים, בשר או מתוקים כמעט ואינו נגמר. לצדו של הרובע הגותי פארק הסיטלה ובו: גן חיות, אגם ושער ניצחון מרשים.

כיכר קתלוניה

מכיכר קתלוניה יוצאות שלוש שדרות מרכזיות של העיר. הראמבלס, שדרות פסאו דה גראסייה וקתלוניה ראמבלס.
שדרת רמבלה – השדרה המפורסמת והמתוירת ביותר בעיר, צבעונית, תוססת ומרתקת. אורכה של השדרה כקילומטר אחד, לאורכה שפע מסעדות טאפסים (מלכודת תיירים), בתי קפה, חנויות, דוכני רחוב התפאורה הנושמת לאוירה המיוחדת של ברצלונה. בחלקה העליון של הדגרה שוק פרחים ססגוני. הפעילות המומלצת ביותר בעת ביקור בברצלונה היא פשוט לשוטט ברמבלאס.
במרכז הראמבלס לצדה נמצא שוק בוקריה (La Boqueria): שוק ססגוני, נוצץ, אוכל מקסים, כשהתפאורה בוהקת בניקיונה, תופעה נדירה במחוזותנו, עושר של צבעים. כאן תמצאו מאפים, פירות וירקות טריים נקיים מוכנים לאכילה, דגים ופירות ים. ריח התבלינים הטריים, ניחוחות הזעפרן, יעוררו את חוש הריח שהעין כבר הספיקה לרוות ולשדר תשוקה לחוש הטעם.
במורד שדרת הראמבלס נמצאת כיכר קולומבוס במרכזה עמוד עם פסלו של קולומבוס המצביע לכיוון אמריקה. מגלה היבשות שיצא למסעות בחסות ספרד.

שדרות פסאו דה גראסייה המקבילה הספרדית לשדרות השאנז אליזה. שדרה רחבה נוצצת עם חנויות של מותגי על יוקרתיים. לצדה רובע האישמפלה. במרכז השדרה קאסה מילה מבנים שהם פאר האדריכלות של גאודי. השדרה השנייה היא קתלוניה ראמבלס שבה מצויים מסעדות הטאפסים ובתי הקפה המומלצים.

סגראדה פמיליה (La Sagrada Familia)

הקתדרלה של ברצלונה – כנסיה עתיקה ומרשימה במרכז הרובע הגותי העתיק. הרובע הגותי (Barri Gotic): זהו אחד האזורים המקסימים של העיר, אשר קיים עוד מן המאות ה-14 וה-15, מתקופת העיר הרומית בארצינו. סיירו בין הסמטאות הצרות והמרוצפות אבן והביטו במבנים העתיקים היפים. רובע זה שופע גם בחנויות קטנות, בתי קפה ומסעדות שנחמד לשבת בהם.
כנסיית סגרדה פמיליה – אחד מסמלי העיר. כנסיה יפה מאוד מבחוץ, עדיין בבנייה (על פי התכנון המקורי של גאודי). סגראדה פמיליה (La Sagrada Familia): זהו אתר התיירות המוביל בברצלונה. למעלה משני מיליון (!) תיירים פוקדים מדי שנה את הכנסיה, שתוכננה ועוצבה על ידי אמן האדריכלות המפורסם אנטוניו גאודי. בניית המבנה החלה עוד בשנת 1882 והיא עדיין נמשכת, הודות לכספי תרומות והיא צפויה להסתיים בעוד למעלה מעשרים שנה. עד היום הושלמה בנייתם של 8 צריחים מתוך 12 המתוכננים, המייצגים את שנים עשר שליחיו של ישו. יש הרואים במבנה יצירת פאר ארכיטקטונית ויש המוצאים בו בעיקר כיעור. אתם תחליטו. קחו בחשבון שהמראה מבחוץ מרשים הרבה יותר מבפנים… ניתן לעלות לראש אחד המגדלים.

פארק גואל

פארק גואל: הרוזן יוסביו גואל (Eusebio Güell), מי שהיה אחד מעשירי העיר ברצלונה ופטרונה של העיר היה היזם, שפנה אל גאודי בתחילת המאה ה-20 וביקש ממנו לעצב את הפארק. הכוונה הראשונית היתה שאזור זה יהווה שכונת מגורים אקסקלוסיבית לעשירי העיר, אך משלא התעורר עניין בקרב התושבים הפוטנציאליים, מסר גואל את הפארק לידי העירייה והתושבים. כיום זוהי אחת הפנינים האמיתיות של ברצלונה, בה אפשר להביט ולהתרשם שוב מגאוניותו של האמן גאודי. בכניסה הראשית יברך אתכם אחד מסמלי העיר המוכרים – לטאת המוזאיקה המפורסמת. המשיכו וסיירו בפארק, התפעלו מן המבנים המעניינים והמוזרים של גאודי, הגינות ומן הנוף היפה של ברצלונה שנשקף בעודכם ישובים על הספסלים המעוצבים. אתר חובה.

פואבלו אספניול (Poble Espanyol): כפר ספרדי, פינת חמד, שהוקמה לרגל היריד העולמי של 1929. דוגמית קלאסי של ארכיטקטורה כפרית ספרדית ומאפייניה האזוריים. באתר ישנם גם מסעדות, בתי קפה וחנויות. בערב נחמד לבלות כאן או לצפות במופע פלמנקו במועדון Tablao del Carmen המפורסם

מוזיאונים

ספרד ידועה בעושרה התרבותי והאמנותי, וחלק מכובד ממנו נמצא כמובן בברצלונה.
ברצלונה מאירה פנים לחובבי האמנות והתרבות למיניהם עם הרבה מאוד מוזיאונים, הנה כמה המלצות:
מוזיאון פיקאסו – כאן תגלו יצירות רבות מאת פיקאסו: ציורים, איורים ורישומים, עבודות גילוף ועוד (המוזיאון הגדול ביותר בעולם המוקדש לפיקאסו). מוזיאון פיקאסו (Museu Picasso): האמן המפורסם פאבלו פיקאסו היה אמנם יליד העיר מלאגה, אך הוא היה גם תושב ברצלונה בין השנים 1895-1904, שהיו הבולטות והחשובות ביותר בתקופת יצירתו. פיקאסו ידוע בסגנונו היחודי –”קוביזם”, המוזיאון אינו מציג את העבודות החשובות והמוכרות של פיקאסו, אלא מתמקד באיורים ובעבודות פחות מוכרות, שיאפשרו לכם הצצה אל אספקטים נוספים בחיי האמן ומורשתו. המוזיאון שוכן בבית יפהפה בסגנון גותי, מה שמוסיף לחווית הביקור.