מונה

למה לצאת לקרוז? כל מה שרציתם לדעת על עולם הקרוזים

מאת מערכת מונה קרוז

שייט או הפלגה עם חברות השייט המובילות בעולם

עולם השייט – למה שייט?

עולם השייט נמצא בצמיחה קבועה מתמדת. ההצלחה מקורה שביעות רצון מלאה של לקוחות.  נוסעי השייט מוצאים בקרוז כחופשה האידיאלית ויחזרו על החוויה שוב ושוב. השייט מאפשר לטייל במקומות שונים לאורך החופים ולחוות את הערים הנוצצות, ובנוסף לקבל מלון שיש בו הכל ששט איתך לאורך הטיול והחוויה. אין מוצר דומה הזוכה לשביעות רצון גבוהה וללקוחות חוזרים קבועים 84% לקוחות חוזרים (נתון חסר תקדים בעולם התיירות!). נוסעים הנחשפים לחוויית השייט בפעם הראשונה ונהנים מיתרונותיו ברובם יחזרו שוב על החוויה. נוסעים מנוסים יודעים להעריך בשיקולים של “עלות תמורה” את הקרוז ומגיעים למסקנה ששיט היא החופשה המפנקת ביותר במחיר הכדאי ביותר. מגוון הפינוקים בספינה והמעטפת הבידורית הגסטרונומית הופכים את המוצר לכדאי וכה נחשק ופופולרי. היום ניתן בנקל למצוא הפלגות בפחות מ100$ ליום לנוסע. אם נשקלל את התמורה- קלאב מפואר עם כל המתקנים, בריכות ופארקי מים, ארוחות סביב השעון, מופעי בידור בסגנון לאס-וגאס, מועדוני פעילות לילדים, לעומת העלות – בדיוק בשל כך נקבל את הסיבה לפופולריות של השייט. עולם השייט הוא הדינמי ביותר בעולם התיירות בכל שנה נוספות “מגה” ספינות חדשות יותר גדולות ועם אטרקציות חדשות מהקודמות.

הזמנת קרוז -האם יש חשיבות מהיכן מזמינים קרוז?

עולם הקרוזים נחשב לענף נישתי הדורש התמחות והבנה לעומק. קרוז הוא סוג של חופשה עם מעורבות אישית גבוהה וציפיות בהתאם. להעצמת החוויה, חשוב להזמין אצל מומחה שמכיר את ההבדלים שבין חברות השייט והספינות (לדוגמא אודות סוגי הקרוזים השונים מומלץ מאוד להיכנס ללינקים הפזורים ברחבי המאמר הנ”ל). ישנה חשיבות גבוהה ומשקל רב יותר להתאמת חברת השייט והספינה לצרכי הלקוח מאשר לבחירת מסלול השייט. עולם השייט, הוא הדינמי ביותר בענף התיירות, מידי שנה מושקות ספינות חדשות ומגוון סוגי הספינות גדל בקצב שאין דומה לו. המשמעות היא, שהזמנה אצל מומחה לקרוזים מבטיחה התאמה מרבית של הספינה, חברת השייט, סוג החדר לצרכי הלקוח ופרמטרים נוספים. חשוב מכך, המחירים דינמיים ומשתנים בכל רגע נתון לפי היצע וביקוש ללא חוקיות (בשונה מענף הנופשונים שבד”כ הזמנה של הרגע האחרון זולה יותר), מומחה שייט יוכל לדאוג למחיר האטרקטיבי ביותר במשוואה של עלות תמורה ע”י תזמון נכון של שני גורמים ביצוע ההזמנה ותזמון ההפלגה.

בחירת קרוזים לנופש

בדרך לבחירת השייט

ישנם שלוש שאלות בסיסיות שהם המפתח לבחירת השייט המתאים.

  1. האם הייתם בעבר בהפלגה? במידה והתשובה היא חיובית, עם איזו חברה ואיזו ספינה. הכלל הבסיסי “מעלים ולא מורידים” אפשר להשתדרג up grade ברמה, אבל לא מומלץ לרדת ברמה down grade. עבור נוסעים שחוו שייט שיוצא מחופי ישראל להפלגות בים התיכון עם ספינות קטנות וישנות, כל הפלגה בספינה בסטנדרטים בינלאומיים תהיה שדרוג, חוויה, שתותיר פה פעור (לקריאה אודות ההפלגות שאנו מציעים ברחבי הים התיכון, בקישור הבא: חבילות נופש לקרוז מערב הים התיכון וכן, גם ביעד האטרקטיבי הבא: חבילות שייט אל קרוז מזרח הים התיכון). בגנטיקה של הישראלים תמיד יש צורך בלתי נשלט להשוות ולכן נוסעים שחוו הפלגה עם חברה שמדורגת כפרימיום עם ספינה מפוארת יתקשו לרדת ברמה לספינה בקטגוריה נמוכה יותר.
  2. מי הנוסעים? איפיון וגיל. לזוג צעיר שיוצא לירח דבש תתאים ספינה שהאווירה בה “בראש צעיר”. לעומתם, למשפחה עם ילדים (תלוי מה גיל הילדים) תתאים ספינה שמציעה בנוסף פעילויות, מועדונים ומתקנים שמתאימים לילדים, הכלל הנכון למשפחות הוא “הגודל כן קובע” בד”כ יותר גדול = יותר טוב. לזוג בגיל הביניים נתאים ספינה שהדגש בה הוא פעילויות ואטרקציות מהנות בהתאם. לזוגות “צעירים” בנפשם בגילאי 55 ומעלה נתאים ספינות עד לגודל בינוני, ספינות סולידיות, רצוי ללא משפחות עם ילדים. בקצה העליון, ספינות בוטיק, לנוסעים המעוניינים להשתכשך ביוקרת המאיון העליון, המותאמות ללקוחות הפלטיניום.
  3. לאן מתי ותקציב? בחירת המסלול, התזמון והתקציב ימקדו את הצרכים ויאפשרו התאמת ההפלגה.

הפלגה בקרוז – החשש ממחלות ים וטלטלות

ספינות בגדלים המצויים היום בענף קרוזים הבינלאומיים בנפח של 70,000 טון ומעלה מעניקים רמת יציבות גבוהה. מערכת המיצבים בספינה בנויה על טכנולוגיה מתקדמת. אולם, חשוב לדעת כי הטלטלות הם בהתאם לתנאי הים. לרוב הטלטלות הם קלות ואינם מורגשות ואינן משפיעות. מניסיון מרבית האורחים שמטיילים במדרחוב שבמרכז הספינה לא יוכלו לנחש עם הספינה במצב שייט או עגינה. בים עם זרימות חזקות, וסוערות מורגשת “תחושת שיכור”, שעלולה להשפיע על מעטים. אבל ניתן לצמצם את האפקט ע”י נטילת תרופות כנגד מחלות ים, מיגון האפשרויות רחב החל ממדבקות ועד כדורים. מעל 90% מהמצטיידים בתרופות לא משתמשים בהם בסופו של דבר. הרושם שנותר על כאלו שהתנסו בהפלגות היוצאות מישראל בספינות קטנות בנפח של כ 15,000-20,000 טון מטעה ואינו דומה לסטנדרטים בינלאומיים. ניתן לסכם כי למסלול, לים בו מפליגים ולעונה ישנם השפעות ישירות על תנאי ההפלגה. הים הקריבי בד”כ שקט במרבית השנה מלבד בחודשים אוגוסט-אוקטובר, השייט באלסקה הוא בד”כ בים שקט insight passage. לעומתו, בים התיכון ישנם חודשים שהוא שקט ורגוע וישנם חודשים בהם הוא פחות רגוע, הים הצפוני והים הבלטי בעונת הקרוזים יוני-אוגוסט בד”כ רגוע.

 

קרוז חלומי

הפלגות קרוזים – בטיחות השייט

בהשוואה לכל אופציית תעבורה יבשתית או אווירית, השייט היא הבטוחה ביותר. ציי הספינות מצוידות במיטב הטכנולוגיה ומערכות הייצוב. מיומנות הבטיחות היא בראש ובראשונה דאגתם של חברות השייט ולפיכך נעשים תרגולים של הצוות באופן קבוע למקרה של פינוי אפשרי. מעבר לכך, הספינות בנויות למענה במצבים קיצוניים אפשריים. החל מאיטום קומה ועד כשל מכני כללי. ביום הראשון לתחילת השייט, בדומה לתדריך לפני המראה בטיסה, נערך תרגיל הצלה. בתרגיל נשמע צופר מספר פעמים וכל הנוסעים מחויבים להגיע לעמדות החילוץ כהכנה למקרה בו יתעורר צורך להתפנות מהספינה. בכל חדר ממתנים חגורות הצלה, על כל חגורת הצלה מסומן הקוד של ספינת ההצלה אליה דיירי התא שייכים. בהתאם לקוד אנשי הצוות מפנים את הנוסעים אל נקודת הפינוי להיכרות עם ספינת ההצלה אליה הם משויכים במקרה של פינוי. מעבר לכך, בכל הפלגה, בד”כ במהלך העגינה ביעדים כשהנוסעים מבלים בחוף, הקפטן מתרגל את צוות הספינה על תרחישי פינוי אפשריים במקרה של שריפה, טביעה וכל בעיה שעלולה להתעורר, כולל תרגיל רטוב עם הורדת ספינות ההצלה למים תוך מדידת לוח זמנים קצוב. הספינות החדשות בנויות לספוג נזק למעטפת ברמה גבוהה ולהמשיך לצוף בבטחה תוך כדי איטום ומידור אגפים.

רמת הקרוז – הפרמטרים הקובעים את הרמה:

  1. דירוג הספינה: בדומה לדירוג בתי מלון בעולם (דרגת תיירות טובה, דרגה ראשונה או DELUX) כך גם לכל ספינה יש דירוג בינלאומי הנמדד בכוכבים 2-6 כוכבים. כדאי לשים לב שהדירוג הוא לספינה ולא לחברת השייט. המשמעות היא, שצי הספינות של חברות השייט אינו אחיד ברמתו ומשתנה בין ספינה לספינה בתוך אותה חברת הפלגות.
  2. שנת ההשקה: שנת ההשקה נותנת לנו אינדיקציה על החדשנות של הספינה. ככלל ניתן לומר שככל שהספינה יותר חדשה הטכנולוגיה יותר מתקדמת, והאטרקציות בספינה יותר חדשניות. ניתן לומר שספינות שהושקו בעשור האחרון, עדיפות בנוחיותם ובאבזור -המתקנים לעומת ספינות שהושקו לפני שני עשורים.
  3. נפח הספינה: כלל “הגודל כן קובע”! ככל שהספינות גדולות יותר הספינה תהיה יותר מאובזרת ומפנקת עם מגוון אופציות לבחירה. ולכן המגה ספינות יתאימו בעיקר ל”צעירים” באופיים ולמשפחות. ספינות קטנות המדורגות כמפוארות יהיו יותר בסגנון יאכטות פאר פרטיות סולידיות ויתאימו ללקוחות שמעוניינים בחופשה סולידית יוקרתית.
  4. יחס בין מספר אורחים בספינה ובין אנשי צוות: מומחים בענף הספנות יגדירו קריטריון זה כחשוב ביותר בכדי להבין את רמת השייט. ככל שהיחס בין כמות אנשי הצוות ובין מספר הנוסעים גבוה יותר כך רמת השירות תהיה גבוהה יותר באופן משמעותי. נתון זה יבוא לידי ביטוי ברמת התחזוקה והניקיון, רמת האוכל ואיכותו, רמת הבידור וההפקה, רמת השירות האישי ותפעול השוטף. בשייט בינלאומי היחס ההתחלתי הוא 1-4 דהיינו על כל 4 נוסעים איש צוות אחד, יחס טוב הוא 1-3, יחס ברמה גבוהה מאוד הוא 1-2. וישנם גם מספר חברות שייט בוטיק (ספינות קטנות בד”כ) עם פלח שוק קטן אבל איכותי (בד”כ מבוגר) מאוד עם יחס של 1-1, על כל אורח איש צוות. סדר גודל של עד כ-700 נוסעים באווירה של יאכטה פרטית (חברות כגון crystal, SEABORN SILVERSEA ).
  5. היחס בין כמות הנוסעים לגודל הספינה: נתון זה מעיד על רמת הצפיפות בספינה ועל גודלם של השטחים הציבוריים facility והאבזור ביחס לכמות הנוסעים.

משמעות גודל הספינה

כשנקנה נדל”ן נרצה לדעת מה השטח בממ”ר של הנכס, כשנרכוש רכב – שם החברה החברה ונפח המנוע יעניקו לנו תמונה על גודלו של הרכב. בספינות הפרמטר הוא נפח\משקל שנמדד בטון. בסטנדרט בינלאומי ניתן לחלק את גדלי הספינות לשלוש קבוצות. קטנות- ספינות במשקל של עד 70,000 טון. בינוני- ספינות בנפח 70,000 ועד 100,000 טון. גדולות- מעל 100,000 טון. הגדולה בעולם Oasis of the Seas בנפח של 220,000 טון. להשוואה ספינות הנופש שיוצאות מהארץ הם בגדלים של 15,000-20,000 טון ומכילות עם תפוסה של כ 1,000 נוסעים. הטיטאניק האגדתית היתה בנפח של 42,000 טון בלבד. נושאת מטוסים אמריקאית מסדרת אייזנהאוור גודלה בד”כ כ 100,000 טון. באופן כללי ניתן לומר שככל שהספינה יותר גדולה יש בה יותר אפשרויות של מה לעשות. בספינות גדולות יותר יהיו יותר בריכות, יותר אופציות גסטרונומיות של מסעדות נושא, יותר אטרקציות, יותר שטחים ומועדונים לילדים, יותר מרכזי בידור ופעילות, יותר שטחים למרכזי בריאות SPA וכושר . לכן, ככל שהספינה יותר גדולה היא תתאים לפלח רחב יותר של לקוחות. ספינות גדולות, בדומה לקלאבים גדולים ומפוארים, אידיליות למשפחות עם ילדים שימצאו בה אטרקציות ואפשריות תעסוקה לכל קבוצת גיל, לצעירים בגילם וברוחם מחפשי ריגושים ועניין. מאידך, ספינות בגדלים בינוניים יהיו אידאלים ללקוחות בגיל הביניים ומבוגרים שיעדיפו את הסולידיות והיוקרה שקבוצה זאת. ספינות קטנות יעניקו  את החמימות הביתית ללקוחות שמחפשים אווירת בוטיק, בדומה ליאכטת פאר. קרוז לקריביים

חשוב להדגיש כי מומחים לשייט ידעו גם להתאים את גודל הספינה למסלול. למסלולי הפלגה בקאריביים (מידע נוסף על כך בקישור הבא: קרוז לקריביים במערב ובמזרח) יהיה יתרון חשוב לספינות הגדולות יותר שיעצימו את חוויית השייט מעבר למסלול. למסלולי הפלגה באלסקה ודרום אמריקה ספינות בגדלים הבינוניים יעניקו גישה נוחה יותר למפרצים וקירבה עד מרחק נגיעה מהקרחונים המתנפצים. ספינות קטנות יהיו אידיליות להפלגה בפיורדים של נורווגיה שם החוויה תהיה מההפלגה בתוך הפיורד העוטף את הספינה בנופים גלוייתים מרהיבים. כך שההתאמה חשובה בין מסלול לגודל הספינה. ישנם מסלולים, כגון באירופה, בהם ישנה חשיבות גדולה ליעדי ונמלי הביקור, לעומתם יעדים כגון קריביים בהם החשיבות גדולה יותר לספינה ולאופציות הבילוי.

צוות הספינה צוות הספינה נחלק למספר צוותים: בראש הפירמידה הצוות הימי שבראשם הקפטן שאחראי על כל ניהול הספינה ימי ומקצועי. תחת פיקודו של הקפטן נמצא הצוות הימאים הכולל את קציני הים ועד לימאים הזוטרים. קבוצה נוספת היא צוות המלון בניהולו של מנהל המלון hotel director. בקבוצה זאת נמנים כל מי שאחראי לתפקוד הספינה כמלון פאר צף. חדרנים, אנשי קבלה, ניקיון, מכבסה וכדומה. צוות המטבחים- בראשותו של השף הראשי. הצוות כולל: מלצרים, אחראי חדר אוכל, שפים עוזרי שפים, קונדיטורים, ייננים, עובדי ניקיון, ברמנים ומשקאות. צוות טכני- בראשותו של המהנדס הראשי. הצוות שנמצא תמיד מאחרי הקלעים ואחראי  לתחזוקה ותפעול הציוד בספינה. צוות בידור- בראשותו של cruise director, אחראי על כל מגוון פעילויות הבידור בספינה. חברות השיט מעוניינות ליצור זיקה בין נותני השירות הישירים ובין הלקוחות. המחויבות לשירות המפנק, נותני השירות הישיר יוצאים מגדרם להנעים את שירותכם ולכן הם אלו שמשכורתם ברובה מתבססת על הטיפים. לכל מספר חדרים חדרן (סטיוארט) צמוד, תפקידו לדאוג לכל מחסורכם בזמן ההפלגה, לסדר ולנקות בכל פעם שתעזבו את החדר, להציע את המיטות, ובכדי להפתיע אתכם בכל יום תחכה לכם הפתעה על המיטה מגבת מעוצבת (לא בכל חברות השייט) בצורת חיות שונות. קוף, פיל או כלב כולם מהמגבת האישית. בחדר האוכל הראשי בארוחות הערב יצוות אליכם מלצר waiter קבוע ועוזר מלצר. תפקידם לצאת מגדרם להנעים את ארוחתכם ולספק לכם כל דרישה קולינארית אפשרית.

ימי ים מעבר לימי העגינה ישנם ימי ים, הספינה נמצאת בלב ים בדרכה ליעד הבא, כשבמשך כל היום מתקיים הפנינג ומגוון פעילויות בספינה. ימי הים נועדו לפינוק והנאה מהמלון -קלאב המפואר והאטרקציות שיש לספינה להציע.

טיפים נצלו את היום הראשון לסיור עצמאי מקיף בין כל הסיפונים, האולמות, המסעדות והמועדונים בכדי להכיר את הספינה ולהתמצא בעיר הצפה. ליד כל מעלית ומרכז פעילות תחפשו את החתך של הספינה, המתאר את כל קומות הספינה והנקודה היכן אתם נמצאים ביחס לספינה.    

אהבתם את המאמר? אולי תתעניינו בהפלגות האלה